sauna-edistää-hyvinvointia-KunnonNainen

Saunan terveysvaikutukset – 5 hämmästyttävää hyötyä löylyn ystävien iloksi

Suomalainen sauna on käsite, sekä meillä että maailmalla. Sauna ja saunominen ovatkin olleet monien kirjoitusten ja tutkimusten aihe – tietoa löytyy vaikka minkälaista! Historiaa tutkiessa mm. selviää, että vanhimmat suomalaiset saunat olivat pronssikauden maa- eli kuoppasaunoja. Maahan kaivetun kuopan pohjalla oleva kivikasa kuumennettiin ja kuoppa peitettiin riukujen varaan asetetuilla taljoilla. Kiville heitettiin vettä ja kuuma höyry – löyly – lämmitti majan.

Jo 1600-luvulla tiedettiin, että kaikki suomalaiset ovat ahkeria saunassa kävijöitä. Alastomat saunojat hakkasivat itseään puunoksilla ja kaatoivat lopuksi päällensä kylmää vettä! Italialainen herra Acerbi on 1700-luvun lopussa kauhistellut suomalaisten saunomista ja kuvaillut näkemäänsä näin ”saunojat olivat punaisia kuin raaka liha ja näyttivät suorastaan kauheilta”. Saunomisessa konkretisoituukin perinteinen suomalainen sitkeys ja luja luonne – meitä ei moiset päivittelyt hetkauta.

”Hullu niin kylpee, että nahka palaa”

Verenpaine kuriin ja koheneva sydänterveys – säännöllisen saunomisen hämmästyttävät terveyshyödyt

Säännöllinen saunominen kuuluu niihin elintapoihin, jotka erittäin todennäköisesti edistävät terveyttä. Saunan terveysvaikutuksia on tutkittu Suomessa paljon ja aiheesta on tehty 14-15 väitöskirjaa. Saunominen aiheuttaakin runsaasti muutoksia elimistön toiminnassa.

Merkittävimmät muutokset tapahtuvat verenkierrossa. Kuumassa ihon verisuonien kokonaistilavuus kasvaa ja jopa 70 % sydämen pumppaamasta verestä voi kiertää ihon kautta. Verisuonien joustavuus paranee ja verenpaine laskee.

Säännöllinen saunominen (4–7 kertaa viikossa) näyttää Suomessa tehdyn tutkimuksen perusteella vähentävän sepelvaltimotaudin ja äkillisen sydänkuoleman vaaraa. Saunomisen vaikutukset verenkiertoon ovat samanlaisia kuin lievästi rasittavalla liikunnalla, kuten reipas kävely. Elimistön lämpötila nousee, veri virtaa ihon verisuoniin ja hikoilu lisääntyy. Syke nopeutuu ja verenpaine laskee, säilyen alentuneena useita tunteja saunomisen jälkeen. Säännöllinen saunominen laskee siis ympärivuorokautista verenpainetta sekä näyttää muuttavan veren rasva-aineenvaihduntaa terveelliseen suuntaan ja vähentävän tulehdusreaktioita.

Hyvä sauna, kevyempi mieli

Saunan terveysvaikutukset eivät pääty kuitenkaan tähän. Runsaan saunomisen on raportoitu estävän myös päänsärkyä ja lihas- ja nivelkipuja, lievittävän erilaisia keuhkosairauksia sekä ehkäisevän virusinfektioita. Sauna ja runsas alkoholi ovat kuitenkin vaarallinen yhdistelmä kenelle tahansa, erityisesti sydänpotilaille. Vaarana ovat äkilliset rytmihäiriöt.

Muita koettuja terveysvaikutuksia ovat stressin ja masennuksen väheneminen sekä elämänlaadun paraneminen, jotka johtunevat aivojen hyvää oloa tuottavan endorfiinihormonin tuotannon lisääntymisestä.

Uusin tutkimus vahvistaa sen, minkä me suomalaiset olemme aina tienneet: löylysauna aiheuttaa mielihyvää, parantaa elämänlaatua, edistää terveyttä ja pidentää ikää. Vaikutukset välittyvät monen mekanismin kautta ja kohdistuvat useisiin sairauksiin.

Perinteinen sauna ja saunarituaalit – savuntuoksuista rakkautta jo lapsuudesta lähtien

Itse olen lapsesta asti saunonut mielelläni ja muistan, miten kummankin mummun kanssa olen käynyt saunassa ihan pikkunaperona. Hommaan kuului monenlaisia rituaaleja, varsinkin jos oli kesä ja vihta! Ja saunan jälkeen sai tietysti juoda peikkolimsaa… Kiukaat olivat puulämmitteisiä ja vieressä hohkasi vaarallinen vesipata. Aina piti varoa, ettei polta itseään. Jos oli suihku, niin siitä tuli vain kylmää vettä!

Ja sitten alkoi tylsä sähkösauna-aikakausi. Onhan se helppoa vääntää katkaisijasta kiuas päälle, mutta silloin jää paitsi puiden kantamisesta ja tuohella tai sanomalehdellä sytyttämisestä, ja hienoisesta savun tuoksusta. Saunan lämmitys on kaikkinensa omanlaisensa operaatio erilaisine vaiheineen. Tästä ohjelmanumerosta olenkin saanut taas nauttia viime keväästä alkaen, kun pihaan ilmestyi pieni hirsisauna. Lähes poikkeuksetta sauna lämpiää joka toinen ilta. Toistaiseksi vielä tunnelmakin on kohdallaan, kun valaistuksen antaa muutama lyhty!

Saunan terveysvaikutukset – TOP 5

Kuten artikkelissa on todettu, on saunalla siis lukuisia positiivisia vaikutuksia terveydellemme. Osa näistä vaikuttaa puhtaasti fyysisten mekanismien kautta, toiset taas liittyvät saunan myönteisiin vaikutuksiin tunnetasolla. Suomalainen saunakulttuuri on ainutlaatuinen maailmassa ja siitä meidän on syytä olla ylpeä. Kuvastaahan se kaikin tavoin meidän mutkatonta suhdettamme luonnolliseen alastomuuteen ja periksi antamatonta luonnetta, joka kestää ”sinnillä” monenlaisia ääriolosuhteita.

Tässä vielä tiivistetysti tärkeimmät terveyshyödyt:

  1. Verenpaine laskee ja säilyy alentuneena useita tunteja saunomisen jälkeen.
  2. Syke kohoaa ja verenkierto vilkastuu – muistuttaa reippaan kävelyn aikaansaamia terveysvaikutuksia
  3. Keuhkosairaudet voivat lieventyä, samoin päänsäryt ja lihas- ja nivelkivut
  4. Saunominen voi ehkäistä virusinfektioita
  5. Lisääntynyt endorfiinituotanto tuottaa mielihyvää ja parantaa koettua elämänlaatua

Tuntuuko, että arjen pyörteissä et ehdi panostaa omaan hyvinvointiisi?
Liikunta on kuitenkin investointi, joka kannattaa aina.

Erityisesti kun kyseessä on laji, joka lempeästi – mutta tehokkaasti – auttaa vetreytymään venyttävien liikesarjojen avulla, kehittäen samalla tasapainoa ja lihasvoimaa. Kaiken hyvän lisäksi Asahin rauhallinen tahti ja syvään hengittäminen auttavat tasaamaan stressitasoja.

Tervetuloa siis lämpimästi Asahi-etätunneille, joita järjestän joulukuun aikana kolme! Osallistuminen on tavattoman helppoa – voit harjoitella ohjauksessani turvallisesti omassa kodissasi tai toimistolla – ilman erityisiä välineitä.
Pidän Asahin etätunnit seuraavasti:
ti 1.12. klo 12-12.45
ti 8.12. klo 12-12.45
ke 16.12. klo 12-12.45

Ilmoittaudu mukaan pian!
https://holvi.com/shop/KunnonNainen/section/etaohjattu-livetunti/
Järjestä itsellesi ihana liikuntatuokio päivän kiireiden lomaan ja osallistu yhdelle tai vaikka
kaikille tunneilleni. Unohda hoppu hetkeksi. Olet sen ansainnut!

Iloisin terveisin,

Tiina Ripatti
#KunnonNainen

tiina@kunnon-nainen.fi
040 7203656

Koulutettu hyvinvointialan ammattilainen


Elintapavalmentaja
Psyykkinen valmentaja
Liikunnanohjaaja (AMK)
Ammattivalmentaja (VAT)
Asahi -ohjaaja

Tule mukaan KunnonPiiriin!
  • Saat lahjaksi Kuinka onnistua elintapamuutoksessa -oppaan
  • Saat säännöllisesti hyvinvointia edistäviä vinkkejä suoraan sähköpostiisi

Emme lähetä roskapostia ja lähetystahti on maltillinen.
Autan sinua voimaan hyvin ja muuttamaan elintapojasi terveempään suuntaan.

Saat tiedon ajankohtaisista tapahtumista
Tutustu myös Tietosuojaselosteeseen.

Tervetuloa mukaan!

Jaa artikkeli
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *