Hyvinvointi ja terveys! Aloita liikunta osana elämäntapamuutosta. Kuvassa elintapamuutosvalmentaja ja liikunta-alan ammattilainen Tiina Ripatti - Kunnon Nainen

Oman liikuntalajin löytäminen – tanssiliikunnasta iloa ja liikettä arkeen!

Mistä oma kipinäni tanssiin lähti?

Varhaisimmat muistot tanssimisesta vievät minut 60-luvun lopulle ja tuovat vahvasti mieleen
mummun eli äidinäidin. Mummu oli silloin karjakkona ja töidensä ohella vahti myös minua. Kun tuli sopiva hengähdystauko tai navettatyöt oli hoidettu, mummu opetti tanssiaskeleita lehmien ruokintapöydällä. Valssi, humppa ja tango tulivat tutuksi mummun hyräillessä suosittuja kappaleita, eihän meillä mitään radiota tietenkään ollut!

Koululiikunta ei suosinut tanssia. En ollut tuolloin kovin urheilullinen, enkä ollut hyvä pallopeleissä, mutta olisin tykännyt voimistelusta tai tanssista. Ne olivat sellaiset liikuntamuodot joista olisin pitänyt ja joissa olisin voinut tuntea osaamisen iloa. Mutta aika ei ollut oikea, eikä opettaja.

Aikuisena, kun on itse saanut päättää tekemisistään ja harrastuksistaan, pääsin takaisin kiinni tanssiin. Asuinpaikkakunnan tarjonta ja mahdollisuudet ovat olleet rajalliset, mutta kaikenlaista olen kokeillut. Muutaman kerran harrastus on ajanut karille osaamattoman ohjaajan takia, mutta onneksi kokeilujen kautta ne taitavat ohjaajat, jotka innostavat ja kannustavat, ovat löytyneet.

Sitten löysin samban – aidon Brasilialaisen tyylin, ei mitään kilpatanssiversiota! Muutaman satunnaisen tunnin jälkeen olinkin jo tiiviskursseilla. Ja hetken päästä pääsykokeissa treeniryhmään… Harjoituksia saattoi olla viikolla kolmena päivänä ja se ei aina onnistunut
vaikka halusinkin. Kaikki treenaus keskittyi seuraaviin sambakarnevaaleihin, ja ne olivat huikeita ja jännittäviä tilaisuuksia esiintyä ja tehdä sitä, mikä tuntuu ihanalta – tanssia!

Kaikista kokeilemistani tanssityyleistä juuri samba tuntuu sykkivän eniten. Vaikka tango ja salsa ovat vahvoja tansseja, ovat ne kuitenkin liian jäykkiä ja ”sääntöjen alaisia” minulle. Sambassa on tietyt askeleet, mutta aina on olemassa tulkinnan vapaus ja tanssin ilo. Tanssi saa olla esittäjänsä näköistä. Nykyään omalla paikkakunnallani olen löytänyt uusia tanssin muotoja, kuten itämainen tanssi, naisellinen burleski ja bailatino, jossa tanssitaan samban lisäksi muitakin latinalaistansseja.

Tanssi on hyväksi myös aivoille

Maaseudun Tulevaisuus -sanomalehti (24.8.2020, NRO97) omisti kokonaisen sivun aiheelle tanssi. Toimittaja Eija Mansikkamäki otsikoi ”Tanssi hoitaa päästä varpaisiin” ja kertoi laajasti tanssin terveysvaikutuksista.

Neurotieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet tanssin olevan monipuolista superliikuntaa, joka voi korjata jopa aivojen rappeutumia! Puolen vuoden ajan tanssia harrastaneen ryhmän aivoissa näkyi, että aivojen ikääntyminen pysähtyi ja aivot alkoivat tietyllä tavalla uudistua. Tulosten perusteella voi päätellä, että tanssi voi hidastaa dementian etenemistä ja pidentää ihmisen toimintakykyisyyttä.

Myös masennuksen hoitoon on löydetty apua tanssista. Jyväskylän yliopistossa on havaittu, että tanssiterapiaan osallistuminen kohensi mielialaa paremmin kuin tavanomainen lääke- tai keskusteluhoito. Tanssi on monipuolista, sillä se aktivoi aivoja ja lisää sosiaalista vuorovaikutusta. Tanssi vahvistaa kehon ja mielen yhteyttä ja voi edistää mielialan kohentumista ja ystävällisempää suhtautumista omaan kehoon.

Musiikki vähentää stressihormonin määrää. Askelkuvioiden opettelu parantaa koordinaatiokykyä ja antaa kognitiivista haastetta. Myös kosketuksen merkitys on suuri; se lievittää pelkoa, kipua ja ahdistusta. Pidempikestoista kosketusta tapahtuu paritanssissa, mutta vaikka ihminen tanssisi yksin, musiikin ja liikkeen yhteisvaikutus on voimakasta.

Tanssin vahvuus lajina on sen monipuolisuus. Voi tanssia hitaasti tai nopeasti, yksin tai yhdessä, vaihdella musiikin tyylilajia tangosta hiphoppiin, tavoitteellisesti treenaten tai omaksi iloksi. Lopputuloksena on kuitenkin hyvä olotila, sillä itselle mukava liikkuminen lisää mielihyvää tuottavan endorfiinin tuotantoa.

Oman liikkumistyylin löytäminen

Se olikin minulle se haaste; miten tuoda tanssiin mukaan se ilmaisu ja liikkeen vapaus?
Liika kontrolli tekee minusta jäykän, varsinkin, jos koreografia on vähänkään uusi ja outo. Minun tarvitsee saada liikkeet ja askelkuviot syvälle muistiin, ennen kuin pystyn vapautumaan ja tanssimaan liikoja miettimättä! Aika usein olen oman mukavuusalueeni rajoilla tai jopa ylittänyt ne. Kun askeleet ovat tulleet tutuiksi, olen tanssi rennompaa ja voin ryhtyä ilmaisemaan itseään vapaammin.

Toinen äärimmäisen vapauttava tanssikokemus on vain vääntää nupit kaakkoon ja tanssia kotona! Ajatella olevansa tanssin Kuningatar isolla estradilla, upeassa asussa ja antaa rytmin ja musiikin viedä.

Tanssi on imaissut minut mukaansa ja haluan kehittyä siinä. Haluan esiintyä aina tilaisuuden tullen, mutta ennen kaikkea tanssi on minulle loistava keino ylläpitää ja kohottaa kuntoa tavalla, josta itse nautin ja joka saa minut hyvälle tuulelle. Vaikka itselläni tanssilajit ovat vuosien varrella vaihtuneet, tanssin ilo ja halu esiintyä pysyy.

Tanssiharrastus liikunta-alan ammattilaisen näkökulmasta

Ammattilainen on aina ammattilainen, oli ala mikä tahansa. Miten kukin on ammattilaiseksi
alalleen päätynyt, onkin toinen juttu. Toinen on opiskellut tullakseen ammattilaiseksi ja toinen taas hankkinut taitonsa käytännössä.

Kummassakin on puolensa ja kumpaakin pitää arvostaa. Tärkein on kuitenkin ihminen ammattinsa takana, miten hän osaa jakaa omaa osaamistaan muille. Tanssi erityisesti on paljon muuta, kuin sarja peräkkäisiä liikkeitä. Kuka tahansa voi opettaa ja ohjata
mekaanista suorittamista, mutta on toinen asia, jos mukaan halutaan luovuutta, ilmaisua ja tunnetta.

Arvostan liikunnanohjaajissa koulutusta ja kokemusta. Yleensä niiden yhdistelmä antaa parhaan mahdollisen lopputuloksen. Se osoittaa, että ohjaaja hallitsee sekä tekniikan että tietää ihmisen fysiologian ja osaa vieläpä kannustaa oman ilmaisun kehittämiseen.

Jotkut ryhmäliikuntalisenssitunnit muistuttavat karjanajoa, jossa ohjaaja huutaa suunnan ja vauhdin. Siellä ei puututa yksilöihin, kaikki tekevät samaa. Myöskään virheitä ei ehditä korjata. Vaikka en itse tällaista halua, niin näillekin tunneille tuntuu olevan kova tunku.

Ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa ymmärtävä opettaja pystyy mielestäni tarjoamaan laadukasta tanssinopetusta, sillä hän tietää kehon mahdollisuudet ja rajallisuudet. Tasokasta tanssinopetusta antaa opettaja, jolla on kokemusta ja näkemystä oman lajinsa yli. Mitä laajempi skaala on hallussa, sitä antoisampaa ja moniulotteisempaa opetus on.

Hyvä ohjaaja näkee oppilaidensa kyvyt ja pystyy auttamaan jokaista osallistujaa tuomaan esiin parhaat ja vahvimmat ominaisuutensa, sekä kehittämään heikkouksia. Ammattitaitoinen ohjaaja ymmärtää ohjattavien erilaiset motiivit tanssiin. Esiintyjäksi
haluava tai omaksi ilokseen tanssiva ovat yhtä arvokkaita harrastajia, heitä vain ohjataan erilailla kunkin tavoitteet huomioiden. Opettaja voi joko sytyttää tai sammuttaa oppilaidensa tanssikipinän.

Miten aloittaa tanssiliikunta?

Olen itse hyvin innostunut tanssimisesta, mutta jääkö se vain omaksi harrastukseksi, sitä en tiedä. Ainakin kannustan ja rohkaisen sinua kokeilemaan erilaisia tapoja ja tyylejä tanssia. Joku voi saada tanssista iloa ja hyötyä fyysisesti, toiselle tanssi taas on enemmänkin henkireikä ja tapa tuulettaa päätä ja vapautua arjen stressistä.

On ihmisiä, jotka kokevat tanssimisen julkisena nöyryytyksenä, kun he eivät omasta mielestään osaa riittävän hyvin. Vapautus tällaisesta ajattelusta! Kukin osallistuu, jos siltä tuntuu. Tanssia voi harrastaa ihan omassa olohuoneessakin. Kannattaa kuitenkin kokeilla eri tunteja rohkeasti, koska se oma upea ja ihana suosikkiliikuntalaji odottaa sinuakin jossain.

Liikuntabisnes ja kaupallisuus ovat arkipäivää. Trendejä tulee ja menee, mutta on paljon juurevia tansseja, jotka ovat osa kansojen kulttuuria – ne eivät katoa minnekään.

Musiikin ja liikunnan ilo on kokeilemisen arvoinen juttu.

Vinkit tanssiharrastuksen aloittamiseksi

  • Tutustu oman alueesi tarjontaan

Etsi paikallinen tarjonta tanssikoulujen lisäksi myös tanssikoulujen yksityisten tanssiopettajien, opistojen ja harrasteseurojen sivuilta. 

  • Mieti, minkälaisesta musiikista pidät

Etsi tunteja, joilla sen tyyppistä musiikkia tanssitaan. Lattaritunneilla on kuumia rytmejä, lavatanssin tahtiin on omia tunteja ja kansantanssiakin saattaa löytyä paikallisesta valikoimasta. 

  • Kokeile eri tyyppisiä tunteja ja tutki niiden vaikutusta arkeesi

Jos innostut ja huomaat liikkuneesi koko tunnin hymyssä suin, kannattaa vakiinnuttaa liikkuminen omaan arkeen!

  • Valitse säännölliseksi harrastuksesta tunti, josta pidät ja joiden ohjaaja innostaa sinua liikkumaan!

Tanssi kohottaa kunnon lisäksi myös ryhtiä ja itsetuntoa ja taitava ohjaaja saa aikaan onnistumisen kokemuksia jokaiselle tuntilaiselle. 

  • Jos tanssiminen tuntuu hankalalta, hakeudu ensin helpommille tunneille

Etsi tunteja, joissa oma kehonhallinta kehittyy, mutta joissa ei ole hankalaa koreografiaa tai liian raskasta hyppelyä – etenkin, jos vasta aloittelet liikkumista. 

Esimerkiksi Asahi-tunneilla liikkeet tehdään ilman musiikkia syvän hengityksen tahtiin, jolloin voit keskittyä oman kehon käyttämiseen sekä tasapainon, ryhdin ja lihaskunnon parantamiseen. Helposti seurattavat liikesarjat innostavat oppimaan lisää. Positiiviset kokemukset liikunnassa innostavat etenemään! 

  • Jos et vielä halua lähteä ryhmätunneille, treenaa kotona! 

Laita lempibiisi soimaan jo tänään ja tanssi ja hassuttele yhdessä koko perheen kanssa. Tästä voi ottaa vaikka joka viikonloppuisen perinteen, jossa jokainen vuorollaan päättää biisin kaikki tanssivat sen omalla tyylillään hassutellen ja musiikin vietäväksi heittäytyen!

 

Lue myös muut liikunta-aiheiset artikkelini: 
Tuoko liikunta sinulle mielihyvää? – Hyvinvointia arkeen
Urheilurintaliivit – Tärkeää tukea rinnoille treenin ajaksi
Elintapamuutosvalmentajan tehtävä on kehittää asiakkaan omia taitoja

Katso kaikki Liikunta-artikkelit!

 

Iloisia liikuntahetkiä toivottaen,
Tiina
Elintapamuutosvalmentajasi
#KunnonNainen

Iloisin terveisin,

Tiina Ripatti
#KunnonNainen

tiina@kunnon-nainen.fi
040 7203656

Koulutettu hyvinvointialan ammattilainen


Elintapavalmentaja
Psyykkinen valmentaja
Liikunnanohjaaja (AMK)
Ammattivalmentaja (VAT)
Asahi -ohjaaja

Tule mukaan KunnonPiiriin!
  • Saat lahjaksi Kuinka onnistua elintapamuutoksessa -oppaan
  • Saat säännöllisesti hyvinvointia edistäviä vinkkejä suoraan sähköpostiisi

Emme lähetä roskapostia ja lähetystahti on maltillinen.
Autan sinua voimaan hyvin ja muuttamaan elintapojasi terveempään suuntaan.

Saat tiedon ajankohtaisista tapahtumista
Tutustu myös Tietosuojaselosteeseen.

Tervetuloa mukaan!

Jaa artikkeli
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *