Talvi-pakkanen

Liikunta kehittää luustoa – Varaudu liukkaisiin keleihin

Säännöllinen liikkuminen on loistava keino kehittää tuki- ja liikuntaelimistöä, mutta jäiset kelit haastavat niin tasapainon kuin turvallisuudenkin. Tässä artikkelissa käyn läpi miksi silti kannattaa liikkua myös talvella ja miten voit pienentää kaatumisriskiä liukkaalla kelillä. 

 

Liikuttaessa luihin kohdistuu painovoiman ja lihastyön johdosta puristus-, venytys-, vääntö- ja kiertokuormitusta, mikä saa aikaan luukudoksen uudistumista. Tämä on hidas prosessi ja siksi liikunnan tulee olla säännöllistä ja pitkäaikaista. Koko luustoa monipuolisesti kuormittavan harjoittelun välillä pitää muistaa myös levätä. Liikunta on ainut keino, jolla voi vaikuttaa sekä luuston kuntoon että lihasvoimaan ja erityisesti ikääntyneen ihmisen liikkumisvarmuuteen.

työhyvinvoinnin-tiimipaketti

KunnonTiimi-työhyvinvointipalvelut tuovat virtaa teidänkin työporukalle! Lataa esite ja ota seuraavassa palaverissa puheeksi. 

Ennaltaehkäise kaatuminen liukkaalla alustalla

Vanhan kansan viisaat puhuivat Liisan liukkaista ja Kaisan kaljuista. Tiesitkö, että tämä liittyy pystyssä pysymiseen liukkaalla kelillä? Näiden naisten nimipäiviä vietetään marraskuussa, mutta liukasta keliä riittää kyllä läpi talvikauden pitkälle kevääseen asti.

Wanhat ja Wiisaat

Kaatua voi missä tahansa ja jos huonosti käy, voi sairaslomaa tulla helposti yli kuukausikin. On arvioitu, että vuosittain Suomessa liukastuu yli 50 000 jalankulkijaa siten, että he joutuvat hakeutumaan hoitoon liukastumisesta aiheutuneiden vammojen takia.

Oikeanlaisilla kengillä pysyy paremmin pystyssä jäisellä alustalla.
Kaupoissa on tarjolla nastakenkiä, pitopohjakenkiä ja monenlaisia kenkiin kiinnitettäviä liukuesteitä. Aivan samoin kuin autoilija valitsee nasta- tai kitkarenkaat autoonsa, voi kävelijäkin miettiä millaisella alustalla pääasiassa kulkee. 

Jäällä paras valinta on nastakenkä, sillä se puree parhaiten kovaan alustaan ja silloin pystyy kävelemään rennommin ja vakaammin. Jos maassa puolestaan on lunta, silloin nasta ei yllä alustaan asti.

Pitopohja- ja kitkakengissä on karheaa materiaalia, joka lisää kitkaa kengän pohjan ja alustan väliin. Jollet halua kopistella nastoilla, hyvä valinta voi olla kenkä, jonka pohja on tarpeeksi pehmeää materiaalia ja kunnolla kuvioitu ja uritettu. 

Irroitettavat liukuesteet kulkevat helposti mukana ja saa kiinnitettyä lähes mihin kenkiin vain. 

Kova pohja kengissä on yleensä aina liukas. Valinnanvaraa kyllä riittää ja tärkeintä on, että kengät vastaavat omaa käyttötarvetta ja istuvat jalkaan.

Kunnon nastakengät lenkille

Itse olen ihan jalaton liukkaalla kelillä. Menen ihan tönköksi, enkä pysty kävelemään rennosti. Talvisaapikkaat ovat juuri sellaiset, että pääsen niillä kotiovesta autoon – Mutta on ne kyllä nätit! Kävelylenkeillä puolestaan tarvitaan eri ominaisuuksia ja silloin käytännölllisyys ja toimivuus menevät ulkonäön edelle.  

Kävelylenkkejä varten ostin muutama vuosi sitten kunnon nastakengät. Täällä maalla ei kyläteitä juurikaan hiekoiteta ja yleensä ne ovat enemmän tai vähemmän jäisiä. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen nastakenkiin, sillä niillä uskallan askeltaa reippaasti niin, että maisema vaihtuu. Olivathan ne aika hintavat, mutta laatutavara kestää käytössä monta vuotta. Hyvä ostos!



Osteoporoosi altistaa murtumille, elintavat vaikuttavat!

On sanottu, että terve luu ei murru alle metrin korkeudelta kaaduttaessa. Jos murtuma kuitenkin syntyy, voi syynä olla esimerkiksi osteoporoosi. Suomessa osteoporoosia sairastaa yli 400 000 henkilöä ja tyypillinen potilas on yli 50-vuotias nainen. Sairaus etenee usein huomaamatta ja heikentää luustoa ilman oireita. 

Osteoporoosi on luuston sairaus, jossa luun lujuus on alentunut ja samalla luun laatu ja rakenne heikkenee. Osteoporoosi liittyy ikääntymiseen, mutta myös elintavat vaikuttavat siihen. Liikunnan puute, puutteellinen ravinto, tupakointi ja runsas alkoholin käyttö altistavat sairaudelle.

Monipuolinen ravinto ja liikunta ovat tärkeitä luustolle ja koko keholle.

Naisilla luukato kiihtyy vaihdevuosien aikana estrogeenituotannon loputtua. Jos tutkimuksessa todetaan heikentynyt luuntiheys, perushoitona käytetään riittävää kalsiumin ja D-vitamiinin saantia ja sopivaa liikuntaa.

Sopivan tehoinen liikunta saa aikaan luukudoksen uudistumista. Luukudoksen uudistuminen on kuitenkin hidas prosessi ja siksi meidän tulee pitää huolta, että liikuntaa on säännöllisesti ja se on riittävän pitkäkestoista. Kun luustoa kuormitetaan monipuolisella harjoittelulla, liikkumisen välillä pitää malttaa myös levätä, jotta keho palautuu ja luukudos saa mahdollisuuden uudistua.

Paras tapa yrittää pitää luunsa ehjinä on liikkua paljon vuodenaikaan ja olosuhteisiin nähden oikeilla varusteilla sekä syödä monipuolisesti huolehtien erityisesti proteiinin, K2- ja D-vitamiinien sekä kalsiumin riittävästä saannista. 

Omat valinnat ja terveelliset elintavat ovat osteoporoosin ja monen muun sairauden tehokkainta ennaltaehkäisyä!

Työhyvinvointia teidänkin tiimille!

Lataa oheinen esite ja toimita se pomollesi. Haluan auttaa teidän työporukkaa voimaan paremmin ja etäyhteydellä toimiva palveluni

1) Edistää terveellisiä elintapoja hyvinvointiluennon muodossa

2) Tuo lempeää liikuntaa etäyhteydellä saatavillenne

Jotta saadaan palvelu myös sinun työpaikallesi, lataa esite ja vie tai lähetä se pomollesi tai ota asia puheeksi seuraavassa palaverissa!

Asahi-terveysliikunta lisää kehon liikkuvuutta, kehittää tasapainoa ja vähentää lihasjumeja, joita etenkin päätetyö aiheuttaa. Liikkeet ovat helppoja ja sopivat kaikille, vaativuustasoa voi jokainen itse säädellä.

Hyvinvointivalmennuksessa annan vinkkejä teidän tiimille paremman energiatason, kunnon ja hyvinvoinnin kehittämiseen. 

Lataa esite tästä!

Iloisin terveisin,

Tiina Ripatti
#KunnonNainen

tiina@kunnon-nainen.fi
040 7203656

Koulutettu hyvinvointialan ammattilainen


Elintapavalmentaja
Psyykkinen valmentaja
Liikunnanohjaaja (AMK)
Ammattivalmentaja (VAT)
Asahi -ohjaaja

Tule mukaan KunnonPiiriin!
  • Saat lahjaksi Kuinka onnistua elintapamuutoksessa -oppaan
  • Saat säännöllisesti hyvinvointia edistäviä vinkkejä suoraan sähköpostiisi

Emme lähetä roskapostia ja lähetystahti on maltillinen.
Autan sinua voimaan hyvin ja muuttamaan elintapojasi terveempään suuntaan.

Saat tiedon ajankohtaisista tapahtumista
Tutustu myös Tietosuojaselosteeseen.

Tervetuloa mukaan!

Jaa artikkeli
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *