Hyvinvointi-_ja_Elämäntapavalmentaja-Liikunta-Kunnon_Nainen-Tiina_Ripatti-1001-pakattu

Pysy terveempänä pitämällä huolta itsestäsi

Hyvinvointi on tärkeä elementti elämässä. Jo perustuslaissa sanotaan, että meillä kaikilla on oikeus koskemattomuuteen. Saamme itse päättää, annammeko kenenkään tulla koskemaan itseämme. Tässä ajatellaan ensisijaisesti toista henkilöä, mutta nyt tekisi mieli lisätä tähän myös lähikontaktia hakevat virukset. En halua näiden tunkeilijoiden lähentelevän itseäni! Sana immuuni tarkoittaa vastustuskykyistä ja immuniteetti koskemattomuutta, listaan nämä sanat nyt oman sanastoni top kymppiin.

Melkein koko aikuisikäni ajan olen takuuvarmasti sairastanut kaksi flunssaa vuodessa – yhden keväällä ja toisen syksyllä. Reilu 5 vuotta sitten oli hurja kevät, räkätauti ei hellittänyt millään. Vasta poskionteloiden punkteeraus sai taudin häipymään. Koska olen intomielinen salilla kävijä, harmitus keskeytyneiden treenien takia on aina ollut melkoinen. Sairastaminen on aina keskeyttänyt jotakin kivaa.

Terveellinen tyrnimehu ruokavalioon

Alan olla taipuvainen uskomaan tyrnin taikaan. Syksyllä 2019 sain päähänpiston ryhtyä juomaan joka aamu pienen lasillisen 100 prosenttista tyrnimehua. Se on kieltämättä aika ”maukasta”.  Mutta ainahan on sanottu, että kaikki terveellinen maistuu enemmän tai vähemmän pahalle! Nyt eletään jo huhtikuun alkua 2020, eikä flunssasta – tai muustakaan taudista – ole havaintoa. 

Tyrni on varsinainen terveysmarja, sillä se on luonnonvaraisista marjoistamme ravintorikkain. Siinä on hurja määrä C ja E-vitamiinia, hivenaineita, ravintokuitua, antioksidantteja ja rasvahappoja. Kuoren sisältämä hippofeiiniserotoniini torjuu tulehduksia ja marjan on todettu tukevan jopa sydän- ja verisuoniterveyttä! Ei ole olemassa tutkimusnäyttöä siitä, että isokaan määrä C-vitamiinia ehkäisisi flunssaa, mutta se voi lyhentää taudin kestoa noin kymmenesosalla.

Suolisto ja hyvät mikrobit tukevat immuunijärjestelmää

Nykyään puhutaan paljon suoliston vaikutuksesta terveyteemme. Jopa 70 % immuunisoluista sijaitsee suolistossa. Probiooteilla eli hyvillä bakteereilla on myönteisiä vaikutuksia immuunijärjestelmään, immuunisolujen kehittymiseen ja suoliston toimintaan. Liialliset, toistuvat ja turhat antibioottikuurit tappavat elimistöä suojaavia bakteereita ja altistavat siten uusille bakteeri-infektioille.

Kuinkahan perusteltua on toistuvasti käyttää kodissa hurjia desinfiointiaineita? Siisteys ja puhtaus ovat tärkeitä asioita ihmisen terveyden kannalta, mutta järjen käyttö on sallittu tässäkin. Kauppojen hyllyt notkuvat erilaisia toinen toistaan vahvempia puhdistusaineita, jotka voisi melkeinpä luokitella myrkyiksi. Tälle liialliselle puhtaudelle on olemassa oma termi hygieniahypoteesi. 

Ympäristön tavalliset mikrobit muokkaavat immuniteettia erityisesti varhaislapsuudessa. Liian steriilissä ympäristössä eläminen on karhunpalvelus lapselle. Terveellinen altistuminen mikrobeille onnistuu mm luonnossa liikkumalla ja oleilemalla eläinten parissa. 

Liikunta ja lepo voivat auttaa lisäämään vastustuskykyä ja hyvinvointia

Vastustuskykyyn ja kokonaisvaltaiseen terveyteemme vaikuttavat myös liikunta ja nukkuminen. Lihasten ja verenkiertoelimistön kunto vaikuttaa kaikkeen ihmisen toimintaan ja huonot tai riittämättömät yöunet heikentävät vastustuskykyä. Pitkittynyt stressi haittaa unta ja altistaa metaboliselle oireyhtymälle.

Tämä kevättalvi jää meidän kaikkien muistiin, eikä pelkästään siksi, että täällä etelässä oli lähes lumeton talvi. Koko maailmaa koettelee nopeasti leviävä virus, jota vastaan on nyt syytä suojautua. Lasken itseni niihin perusterveisiin ihmisiin, joilla ei ole välitöntä vaaraa, mutta en silti halua olla hullunrohkea hakeutumalla riskialttiisiin tilanteisiin. 

Pidetään itsestämme ja läheisistämme hyvää huolta syömällä terveellisesti, huolehtimalla fyysisestä kunnosta ja lepäämällä riittävästi. 

Aurinkoisia kevätpäiviä on tulossa!

 

Tiina, 
#KunnonNainen
Elintapavalmentajasi

Seuraa Facebookissa

Iloisin terveisin,

Tiina Ripatti
#KunnonNainen

tiina@kunnon-nainen.fi
040 7203656

Koulutettu hyvinvointialan ammattilainen


Elintapavalmentaja
Psyykkinen valmentaja
Liikunnanohjaaja (AMK)
Ammattivalmentaja (VAT)
Asahi -ohjaaja

Tule mukaan KunnonPiiriin!
  • Saat lahjaksi Kuinka onnistua elintapamuutoksessa -oppaan
  • Saat säännöllisesti hyvinvointia edistäviä vinkkejä suoraan sähköpostiisi

Emme lähetä roskapostia ja lähetystahti on maltillinen.
Autan sinua voimaan hyvin ja muuttamaan elintapojasi terveempään suuntaan.

Saat tiedon ajankohtaisista tapahtumista
Tutustu myös Tietosuojaselosteeseen.

Tervetuloa mukaan!

Jaa artikkeli
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *